W większości sklepów klienci nadal mogą wybrać, czy wolą kupić przy kasie torbę papierową czy może foliową. Przybywa jednak sprzedawców, którzy ostatecznie zrezygnowali z popularnych „foliówek” na rzecz właśnie toreb z papieru, motywując to zarówno względami wizerunkowymi, jak i postawą ekologiczną. Jeśli sam nadal nie wiesz, na które rozwiązanie postawić, to koniecznie przeczytaj nasz poradnik. Znajdziesz w nim zestawienie: torba foliowa vs torba papierowa z wymieniem najważniejszych zalet i wad obu tych opakowań.
Torba foliowa – czy nadal warto oferować ją klientom?
Torebki foliowe towarzyszą nam od wielu lat i wszyscy zdążyliśmy się już do nich przyzwyczaić. Ich masowość ma niestety swoje konsekwencje. Chodzi oczywiście o straty dla środowiska naturalnego. Ogromna skala produkcji plastiku jest jedną z głównych przyczyn zaśmiecenia oceanów oraz lądów. W dodatku standardowa torebka foliowa rozkłada się kilkaset lat, dlatego każdy, kto wybiera ją przy kasie, a po przyniesieniu zakupów do domu wyrzuca „foliówkę” do śmieci, zostawia po sobie uciążliwy dla planety ślad.
Względy ekologiczne są najważniejszym argumentem przemawiającym za tym, aby jeśli nie całkowicie zrezygnować, to przynajmniej znacząco ograniczyć częstotliwość korzystania z torebek foliowych. Zwłaszcza, że w Polsce od kilku lat obowiązuje prawo nakazujące sprzedawcom pobieranie dość wysokiej opłaty (kilkadziesiąt groszy do złotówki) od klientów, którzy chcą zapakować swoje produkty w torby foliowe dostępne przy kasie.
Warto także poruszyć temat wizerunku marki. Każdemu sprzedawcy powinno zależeć na tym, aby jego biznes był dobrze postrzegany przez klientów. W tym celu prowadzone są działania marketingowe, które mogą i powinny być ukierunkowane na podkreślanie ekologicznej świadomości marki. Zastąpienie toreb foliowych torbami papierowymi jest ważnym krokiem w tym kierunku i na pewno przełoży się na uatrakcyjnienie wizerunku biznesu.
Zwłaszcza, że torby foliowe nie sprawdzają się w roli nośnika reklamy. Nadruk jest na nich słabo widoczny, często nieczytelny, a poza tym już samo zestawienie elementów identyfikacji wizualnej marki z budzącym negatywne skojarzenia materiałem bazowym może ewidentnie zaszkodzić firmie.
Zalety toreb foliowych:
- niska cena,
- wielu klientów wybiera je z przyzwyczajenia,
- zajmują mało miejsca przy kasie.
Wady toreb foliowych:
- mogą szkodzić wizerunkowi marki w dobie promocji postaw ekologicznych,
- zaśmiecają naszą planetę,
- są antyestetyczne,
- mało kto zechce wielokrotnie korzystać z torby foliowej, np. regularnie zabierając ją na zakupy,
- ograniczony zasięg promocji marki (słabo widoczne elementy identyfikacji wizualnej),
- nie pasują do wizerunku marek premium lub aspirujących do takiego miana.
Torba papierowa – znakomita alternatywa dla innych rodzajów opakowań
Nieprzypadkowo coraz więcej sprzedawców oferuje swoim klientom wyłącznie torby papierowe. Po pierwsze: są to opakowania biodegradowalne, co idealnie wpisuje się w kampanię promowania wizerunku marki w kontekście świadomości ekologicznej.
Po drugie: torba papierowa sprawia o wiele lepsze wrażenie niż „foliówka”. Stanowi efektowny, elegancki nośnik elementów identyfikacji wizualnej marki. To oczywisty wybór dla tych firm, które chcą się kojarzyć z prestiżem, wysoką jakością oraz budzić zaufanie klientów.
Zalety toreb papierowych:
- ekologiczny charakter torby,
- jest wykonana z materiału biodegradowalnego, czyli nie zaśmieca planety,
- znakomita estetyka, zwłaszcza w porównaniu z torbą foliową,
- elementy identyfikacji wizualnej marki nadrukowane na powierzchnię torby są doskonale widoczne,
- klienci chętnie korzystają z takich toreb wielokrotnie,
- szeroki wybór wariantów wymiarowych, co pozwala dopasować rozmiar torby do asortymentu sprzedawcy.
Wady toreb papierowych:
- nieco wyższa cena jednostkowa w porównaniu z torbami foliowymi.
Werdykt wydaje się więc oczywisty. W zestawieniu torba foliowa vs torba papierowa zdecydowanie wygrywa ta druga. Torby papierowe z ekologicznego papieru eko kraft lub kraft biały wygodnie zamówisz w sklepie internetowym Ecosac.